LIFE       |       LOOKS       |       MUSIC       |       PHOTO       |       SHOPPING


fredag 2 september 2011

Pineapple upside-down-cake!

Idag när jag kom hem hade jag behov av att baka. Därför bakade jag en Pineapple upside-down-cake. Tårtan är en gammal traditionell efterrätt i Jamaica och grejen med den är att man bakar den upp-och-ner, för att sedan vända på den när det är dags att äta.
Den är inte världen vackraste skapelse, men fruktansvärt god! ^^
För er som är sugna slänger jag även in receptet jag har använt!

 

Ugnstemp: 200°
Baktid: ca 30 minuter

Ingredienser:
• ca 7 ananasringar
• 100 g smör
• 2 dl brunt farinsocker
Smeten:
• 3 ägg
• 2 dl socker
• 50 g smält smör (fungerar även med flytande margarin. Blir då ungerfär ½ dl.)
• 2 tsk bakpulver
• 1 tsk vaniljsocker
• 1 dl varm mjölk
• 4 dl vetemjöl

Smöra en ca 30 cm stor form med minst 5 cm hög kant. (OBS! Det är bra om du inte använder en form med avtagbara kanter, det smälta smöret du ska ha i botten kan rinna ut genom springan. Se i så fall till att den är tät.)
Smält smör och farinsocker i en panna. Häll i formen och lägg ut ananasskivorna.

Vispa ihop ägg, socker, smör och bakpulver tills det är fluffigt och tillsätt sedan resten av ingredienserna. Vispa till en krämig smet och häll det försiktigt över ananasringarna. Baka i mitten av ugnen i ca 30 minunter, tills kakan är genombakad. Ta ut och låt stå i 2-3 minuter.

Lossa kakan lite med en kniv och vänd sedan ner den upp-och-ner på en serveringstallrik. Ät gärna med vispad grädde eller vaniljglass!

Smaklig måltid! ^^

0 kommentarer: